Arhīvs
Fotogrāfa Ulda Balgas personālizstāde „Kniede” Latvijas Universitātes Akadēmiskajā bibliotēkā
20. aprīlis, 2012

2011.gada decembrī 23.Buclera lasījumu un 3.Fotogrāfu foruma ietvaros Viesītē norisinājās 1. portfolio skate – konkurss „Open case”. Tajā Uldis Balga pirmo reizi prezentēja savu jaunizveidoto, 2011. gada kolekciju „Kniede”. Kā galveno balvu, līdz ar uzvaru konkursā, autors ieguva iespēju parādīt savu kolekciju plašākai skatītāju auditorijai izstādes veidā.

Darbs pie kolekcijas „Kniede” izveides sākās 2007.gadā, Venēcijas biennāles apmeklējuma laikā un noslēdzās 2011.gadā. Autors stāstot par šo notikumu atceras: „Plašās mākslas ekspozīcijas beigās ”Arsenālā” nonācu vietā, kas glabāja zīmes no senās kuģu būvētavas. Milzīgās metāla tvertnes šķiet bija aizgājušo laiku liecinieces un gaisā vēdīja vecu eļļu smārds. Manu uzmanību saistīja šo subjektu skarbais dizains ar milzīgo kniežu galvām, un arī tas kā šo vietu sāk iekarot zaļie augi. Tas viss kopā radīja nojausmu par Jaudu.”

Skatītāju noteikti saistīs autora vērojums par Kniedes, kā industriāla elementa, estētisko pusi. Gan pati forma, gan to dažādie savirknējumi ritmos, pārejot no mazākiem apjomiem uz lielākiem un atpakaļ, kas raksturo Ulda Balgas subjektīvo pasaules uztveri.

Pats autors min, ka, vērojot no reizes uz reizi šīs konstrukcijas, viņu ieinteresēja cilvēka radītās vides un dabas konflikts. Proti, atstātās industriālās konstrukcijas pamazam, arvien vairāk pārņem vīteņaugi, kas lieliski papildina fotogrāfiju kompozīcijas. Tieši šī cilvēka un dabas konflikta estētiskā puse kļuva par nozīmīgu sastāvdaļu ilgstošā vērojumā, ko autors piedāvā aplūkot savā izstādē.

Kolekcijai „Kniede” ir būtiska nozīme autora četrdesmit gadus ilgajā fotogrāfa pieredzē. Līdz šim Uldis Balga ir pazīstams ar, nu jau par Latvijas fotogrāfijas klasiku kļuvušo, kolekciju „Deviņas ribas”, kolekciju „Atmiņas par radiatoru”, darbu sēriju „Formatizācija”, un nupat izstādīto sēriju „Pedvāles arheoloģija”. Ir skaidrs, ka autors ir atradis tieši sev atbilstošu veidu - līdz ar laikmetīgajām fotogrāfijas iezīmēm izteikties sēriju un kolekcijas veidā, nevis ar klasisku vēstījumu formu atsevišķās fotogrāfijās. Ne velti, savulaik darbojoties Valkas fotoklubā „Reflex”, tika uzskatīts par tā laika avangardistu, meklējošu kardināli atšķirīgu izteiksmes veidu no tolaik pastāvošajiem izteiksmes veidiem.

Izstādes darbi tapuši ar Epson atbalstu, drukāti uz Stylus Pro 7900 tintes printera ar Ultrachrome HDR tinti uz Premium Luster fotopapīra. Izstādi atbalsta biedrības „Pilsētas Fotoklubs” un „Talsu Fotoklubs”, SIA „Muncy” un Viesītes pašvaldība. Izstādes kurators Arno Marnics.

Izstāde būs skatāma līdz 2012.gada 8.maijam.

Atpakaļ